Psikologlar ve psikiyatristler, çocuklara masal ve öykü okunmasının pek çok olumlu etkisini tartışmasız kabul etmektedir. Özellikle okul öncesi dönemde düzenli olarak kitap okunan çocukların okuma, dinleme ve dil gelişimi daha hızlı ilerlemekte, bu çocuklar okuma yazmada yaşıtlarına göre daha başarılı bir seyir izlemektedir.
Bir hikaye okumak, sadece okuma eylemi değil; çocuk, ebeveyn ve kitabın sosyal içeriğini kapsayan kompleks bir yapıdır. Bu süreç, bilgiye erişim ve meditasyonu da içermektedir. Kitap okuma, çocuğun kelime dağarcığını geliştirir, yazılı edebiyatın dilini anlamasına yardımcı olur ve bilinmeyen kelimelerin anlamlarını öğrenmesine olanak tanır.
İyi bir kitap, çocuğun ilgisini çeker ve onu bazı tembel alışkanlıklardan ve dar düşünme biçimlerinden uzaklaştırır. Kitaplar, dış dünya hakkında bilgi edinmenin önemli bir yoludur ve çocuğun ufkunu genişletir. Ayrıca, kitaplar aracılığıyla güzel huylar çocuğa aşılanabilir. Çocuk, kitaplar sayesinde kendi problemleri ve iç çatışmaları ile nasıl baş edeceğini öğrenir. Öyküler, ruhsal gelişime de büyük katkı sağlar.
Kitaplar, çocukların zihinsel, duygusal ve sosyal gelişiminde büyük bir rol oynar. Okuma alışkanlığının kazandırılması, çocukların gelecekteki başarıları için önemli bir adımdır. Çocuklara kitap okumak, onların hayal gücünü besler, dünyalarını genişletir ve onları daha bilinçli bireyler haline getirir.